Vasi mérnökök Hollán Ernő nyomában

2025 október 10.

A Vas Vármegyei Mérnöki Kamara 2024 évet Hollán emlékévnek nyilvánította, melyet ez év szeptember 10-14 között egy szakmai körút zárt le.

A katona, mérnök, államférfi Hollán Ernő munkássága és szakmai öröksége máig ható, az építőmérnöki tudomány szerteágazó területén található meg még ma is. A tagság között akkora volt az érdeklődés, hogy a legnagyobb autóbuszt kellett kiállítania az utazási irodának.

Az első állomás Szegeden az Alsó-Tisza vidéki Vízügyi Igazgatóság volt, ahol előadást hallhattunk az épülő BYD autógyár beruházással kapcsolatos vízügyi tervezési és kivitelezési kihívásokról és a parajdi sóbánya beomlásával kapcsolatosan szükséges magyar oldali intézkedésekről, a havaria helyzetben tapasztalt kétoldali kollegiális szakmai együttműködésről. Bár sajtóinformációk szerint a BYD már 2025. évi termelés beindítással tervez, a csarnokok még ugyancsak félkész állapotokat mutattak.

A határ átlépése után egy kis kultúra következett, megtekintettük az aradi Szépművészeti Múzeumot, ahol 2022. május 14-től 60 év után ismét megcsodálható Feszty Árpád festőművész alkotása a „Krisztus temetése” című triptichon, és mellette több híres festő egyéb alkotása is. Aradot nem lehet elhagyni anélkül, hogy meg ne álljunk a vesztőhelynél. A koszorúzást követően vezetett tovább utunk a szálláshelyre, Temesvárra.

Másnap indultunk Orsova felé. Határátlépés után megtekintettük a Vaskapu Múzeumot és az erőművet, majd behajóztunk a Kis- és Nagy Kazán-szoroson keresztül a Széchenyi Emlékhelyig. Harmadnapra  Belgrádba érkezve megtekintettük a híres nándorfehérvári várat. Belgrádból Újvidékre az ott már üzemelő Budapest-Belgrád  gyorsvasúttal utaztunk.

Újvidéken előadásokat hallottunk az akkor még épülő, közben október 3-án átadott gyorsvasút további szakaszáról. Az Újvidék és Szabadka közötti 108,1 kilométeres szakaszon a vonatok óránként 200 kilométeres sebességgel tudnak haladni. Az útvonalon négy hidat, két viaduktot, 27 felüljárót, 15 aluljárót, és - Szerbiában először - három vadvédelmi átjárót építettek ki.

Péterváradon megemlékeztünk Hollán Ernőről, aki 1848. nov. 21-től Pétervárad erődítési igazgatója lett, és 1949 szeptember 7-ig, a vár feladásáig itt szolgált.

Elhajóztunk a Duna–Tisza torkolatáig, sétáltunk a Palicsi-tó partján, megcsodáltuk Szabadka városházát és főterét, közben megannyi történelmi és kulturális élménnyel gazdagodtunk lelkes idegenvezetőnknek köszönhetően. A szakmai utat egy igazi szegedi halászlével és túrós csuszával koronáztuk meg.

Kapcsolódó galéria